Sunday, February 25, 2007

Rek tur til Pyramiden

Sove kan man gjøre når man blir gammel... frihelgene må utnytes til fulle...

Søndag den 18 februar vat det dags for å bli med Turproduksjon på rek-tur til Pyramiden.
Turfølget bestod av følgende gjeng fra jobb: Solfrid, Oddbjørn, Oddmund, Martin og meg :)
Ut på tur aldri sur... oppmøte på Basecapamp søndag morgen kl 07:30.

Målet med turen var å kartlegge løype, sjekke isen og legge rute på GPS'en... jeg var med på studietur ;)

Vi dro fra Longyearbyen kl 08:00 kjørte til Fredheim via Adventdalen og Sassendalen. Videre dro vi ut på Tempelfjorden og sjekket isforholdene - satte så kursen videre til Pyramiden. Etter lunsj i Pyramiden returnerte vi og hadde en deilig varm kopp kaffi på båten i isen :)

Pyramiden var en Russisk gruveby fra ca 1948 til 1998.
I byen bodde ca 500 Russiske menn, kvinner og barn. Byen hadde skole, iddretshall,kino, bibiliotek, svømmehall, gjestehus kafe, og sykehus.
Den 1 oktober 1998 ble Pyramiden tømt for folk og lagt ned. Historien sier at stedet omtrent ble fraflyttet på dagen - at maten stod på bordet og det røyk av kaffi koppene... Folk tok med seg sine personlige eiendeler og dro - resten lot de stå igjen...
I dag står byen på samme viset - en spøkelsesby i isen...
Det spekuleres i hvorfor byen plutselig ble fraflyttet, men den offentlige versjonen er at den ble lagt ned av økonomiske gruner.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg håpet å få se bamse på denne turen, men ingen bamse som ville vise seg for oss i dag. Så derimot spor fra bamsefar... ikke ferske spor, men dog ganske stort for en søring som meg.... for å si det sånn... han har SVÆÆÆÆRE poter denne bamsen :)

En fantastisk tur der vi begynte i mørket, fikk med oss en rosa lysning som gikk over i en blodrød solnedgang og endte i stjerneklar himmel og nordlys...

En trøtt, sliten og litt kald Silje med en støl tommel var vel tilbake i longyearbyen etter 14 timer i salen :) Kan man få en bedre dag???





1.) Tempelfjorden med Tempelet (fjellet) i bakgrunnen. Ute på isen kan dere skimte "Båten i Isen"
2.) Nordenskioldbreen
3.) Billefjorden
4.) Solnedgang i Billefjorden

Meg godt gjemt i hjelm og hette... jaggu har jeg Svalbardbunad å ;)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home